tirsdag 24. mars 2015

Gammelt tregulv med sprekker

Mange synes sprekker er noe av sjarmen med et gammelt gulv. Har et gammelt furugulv med ganske store sprekker mellom bordene. Jeg har et gammelt tregulv i lakkert eik (tror jeg) som er veldig stygt og grovt lagt. Jeg har selv gode erfaringer med å male både gulv og trapper, og kan.

Oppussing: Tregulv, trinn for trinn - Dinside

Menneskene har brukt massive tregulv i uminnelige tider.

For å forhindre sprekker sager man først opp stokken i tynnere. Jeg restaurerer et gammelt hus fra 1870-åra og driver nå og skraper de. Du sparer penger på utsuging, isolasjon og nytt gulv. Kan jeg legge parkett/laminatgulvet oppå et gammelt gulv?

Dyre tabber når du pusser opp gammelt hus - Vi i villa

Bor du i et godt, gammelt hus har du gjerne også opplevd at det kan bli kaldt.

Bilde viser tetting av sprekker før siste sliping og ferdig lakket med. Du kan reklamere på sprekker i gulv og overganger mellom vegg og himling. Legges parketten på gammelt tregulv skal den legges vinkelrett på det gamle. Dype hakk, riper og sprekker fylles med Woodfiller eller Kährs.


For gulv- bord, særlig om de er brede, kan det resultere i litt større sprekker. Når gulvet jeg skal avrette er et gammelt tregulv så trenger jeg vel en. Til overflatebehandling av tregulv finnes det en rekke aktuelle metoder. Et skadet eller slitt gulv behøver nødvendigvis ikke brytes opp og kastes. Kjenner du tydelig kald trekk, er det sprekker i konstruksjonen.


Problemet med å legge oppå gammelt gulv er at det blir for høyt ved dørterskelen. Det er uansett tale om et bad som nå er 14 år gammelt. Gamle gulv kan i mange tilfeller også trenge en oppgradering. Ettersom tregulv lett kan svelle ved kontakt med vann, skal flaten primes.


Den gamle kjellerlemmen er borte og erstattet med solid gulv. Dersom huseierens plan er å legge varmekabler og flis på tregulv av ulik. Riktignok er det det dyreste alternativet, men du får et gulv som varer og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar